Дата публікації: 04.11.2020

РЕКОМЕНДАЦІЇ СТУДЕНТУ- ПЕРШОКУРСНИКУ: ЯК ШВИДШЕ АДАПТУВАТИСЯ ДО НАВЧАННЯ У ВНЗ

Бути студентом не так просто, як здається. Особливо в перші дні й навіть тижні навчання, коли все навколо вас незнайоме, незвичне. Ви адаптуєтесь до нових життєвих обставин. Цей стан звикання до нового дуже скоро мине.

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо полегшення  адаптації першокурсників до навчання у ВНЗ:

  • Не нервуйтеся. У перші дні й навіть тижні навчання ви будете відчувати розгубленість, тривожність. Це психологічний стан, який скоро пройде і який пов’язаний з адаптацією до нових змін у вашому житті.
  • Контролюйте своє навантаження. Навчіться визначати пріоритети, а також не забувайте про відпочинок, щоб уникнути розумового і фізичного виснаження. Відносьтеся до навчання без фанатизму.
  • Візьміть собі за правило приходити на заняття на 10—15 хв раніше, щоб без зайвого хвилювання знайти потрібну аудиторію, підготувати своє робоче місце.
  • Одразу знайдіть та запам’ятайте розклад занять вашої групи. Розклад може змінюватися, тому частіше зазирайте у нього та щоденно уточнюйте його у старости.
  • Ознайомтеся з усіма підрозділами навчального закладу, які можуть знадобитися: директор, заступники директора, аудиторії, завідувач відділенням, бібліотека, читальний зал, їдальня тощо. Дізнайтеся графік їхньої роботи.
  • Дізнайтеся й запишіть прізвища та імена ваших викладачів, керівника вашої трупи, одногрупників, їхні домашні й мобільні телефони, адреси електронної пошти, особливо старости групи.
  • Придбайте достатню кількість зошитів. Помиляється той студент, який пише всі конспекти в одному зошиті, готуватися до іспитів буде складно. Головне, щоб у вас завжди лежали «запасні» 1—2 ручки, також зручно мати при собі ручку червоного або іншого кольору — з їх допомогою ви зможете підкреслювати найважливіші визначення, ставити позначки на полях, виділяти нові терміни тощо.
  • Познайомтеся зі всіма своїми одногрупниками, не тримайтеся осторонь від групи, підтримуйте один одного. Перший тиждень навчання не обов’язково визначить майбутнє коло спілкування. Спочатку у вас в групі будуть утворюватися мікрогрупи, але згодом ви всі згуртуєтеся, і у вас утвориться цілісний колектив. Головне, частіше святкуйте з групою студентські події, виїжджайте на екскурсії, беріть участь у загально університетських заходах. Налагодити ефективну взаємодію, приємне спілкування з одногрупниками та новими друзями вам допоможуть і ваші особистісні риси – доброзичливість, відкритість, прагнення прийти на допомогу, небайдужість до життя оточуючих.
  • Вчіться слухати лекцію викладача. Упорядкуйте робоче місце — нехай ніщо не відволікає вашу увагу. Підготуйтеся до сприйняття матеріалу, сядь­те у зручну позу. Пам’ятайте: коли розслаблене тіло, розслаблена й увага. Обміркуйте тему лекції. Зверніть увагу на інтонацію подання мате­ріалу викладачем, стежте за повторами з його розповіді — так викладач виділяє основні думки. Намагайтеся уявити те, що почули. Зіставте почуте із засвоєними знаннями. Обов’язково намагайтеся виділити основні думки, засади. Найкращий спосіб зберегти інформацію — записати її.
  • Вчіться вести записи з голосу. Не починайте записувати матеріал з перших слів викладача, спочатку вислухайте думку до кінця та зрозумійте її. Починайте запис від того моменту, коли викладач закінчує виклад однієї думки й починає її коментувати. Не намагайтеся записати матеріал дослівно (при цьому губиться основна думка, такий запис робити важко); відкидайте другорядні слова, без яких головна думка матеріалу не змінює­ться. Скорочуйте слова, деякі можна замінити опорними значками, умовними позначеннями. Після скорочення залишайте місце, щоб закін­чити запис удома. Намагайтеся писати швидко. Якщо в лекції є незрозумілі місця — за­лиште місце в зошиті, після заняття запитайте у викладача й запишіть. Виконуйте загальні правила ведення кон­спекту.
  • Якомога швидше навчіться конспектувати лекції. Розробити систему символів і зрозумілих вам скорочень. Усі символи з розшифровкою запишіть на зворотному боці обкладинки зошита. Не економте папір. Залишайте в зошиті поля для додаткових позначок. Пам’ятайте, що лекція – не диктовка, тому не потрібно записувати за лектором слово в слово. Записуйте лекцію у вигляді тезисів. Якщо відчуваєте, що безнадійно відста­єте, залишить у зошиті вільне місце — мож­ливо, інші будуть швидшими за вас, і після лекції ви з їх допомогою заповните ці про­пуски.
  • Плануйте тижневий бюджет. Оскільки університет – це новий етап життя, багато першокурсників вперше стикаються із самостійним розподілом фінансів. Для того, щоб ви не потрапляли в ситуацію «Перший тиждень місяця з грошима густо, а всі інші тижні пусто», вам потрібно планувати правильно власний бюджет, навчитися раціонально витрачати свої кошти для того, щоб якісно харчуватися і не страждати від голоду. Від їжі залежить ваше здоров’я, настрій і розумова та фізична працездатність.
  • Налаштуйтеся на те, що підготовка до сесії починається з першого заняття. На семінарах ведіть себе активно — виступайте з доповненнями, уточненнями, ставте запитання. Якщо при цьому не будете пропускати лекції і будете своєчасно здавати реферати, маєте шанс отримати залік або іспит «автоматом».
  • Підвищуйте рівень своєї самооцінки, відвідуйте тренінги, профілактичні заходи. Рівень самооцінки також впливає на ваше пристосування у колективі та розкриття здібностей та успіх у навчанні.
  • Будьте оптимістом, вірте у свої можливості і пам’ятайте, якщо сьогодні у вашому житті сіра смуга, то незабаром вона обов’язково зміниться на білу!!!!

 

  Психологічна служба ХНУ